Cesta za snem může být dlouhá, ale stojí za to. Lenčin módní e-shop je toho důkazem

06.10.2020



Lenka O'Neill rozjížděla svou firmu v době, kdy ještě žila ve Velké Británii. Dalo by se tedy s trochou nadsázky říci, že má v nohách více než tisíc mil. Ty nalétala při cestách do Čech, když si plnila svůj sen. Spustila módní e-shop Tamsin ztělesňující ženu, která se ráda obléká a miluje především šaty.

My ženy máme různé předsudky a partie těla, které nesedí různým typům nebo střihům šatů a tak jsme zasedli a vymysleli detailní šatový manuál. 

Čím se Tamsin zabývá a v čem je jiný než ostatní e-shopy?

Naší hlavní vertikálou je prodej šatů na internetu. Po dobu deseti let jsme se postupně z mainstreamu vypracovali na úspěšný prodej šatů. Celou nabídku okolo 4 tisíc stylů jsme si důkladně rozpracovali a roztřídili, aby si u nás zákaznice jednoduše mohly najít nové šaty na pár kliků. My ženy máme různé předsudky a partie těla, které nesedí různým typům nebo střihům šatů a tak jsme zasedli a vymysleli detailní šatový manuál. Přes naše stručné řazení si žena například vyfiltruje šaty s dlouhým rukávem, které ráda nosí a neztrácí čas zbytečným brouzdáním ve stovkách stylů. Snažíme se jít i s dobou rychlých technologií a implementujeme personalizace katalogu a produktů. Naplňuje mě ten neustálý přínos nových nástrojů, integrací a možností, které v konečném důsledku dělají náš život jednodušším. Další výjimečností naší nabídky jsou nové kolekce na týdenní bázi, kdy se naše zákaznice nemůžou dočkat, co budeme mít v nové kolekci. Dělá nám obrovskou radost, když přichází objednávky na kousky, které byly do katalogu nové kolekce právě zařazeny.


Kdo především patří mezi Vaše zákaznice?

Naše žena ocení pohodlnost nákupu z domova a také rafinované střihy, zajímavé barvy nebo vzory z naší nabídky. 

Naše nejširší nabídka šatů na internetu cílí na vytížené ženy a holky, které nemají kapacitu ztrácet čas chozením po obchodech a mají zaneprázdněný diář akcemi, na které musí být vhodně oblečeny, ale zároveň je to žena, která je se svým šatníkem hravá a chce si pořídit hezké šaty prostě jen tak na kávu s kamarádkou. Naše žena ocení pohodlnost nákupu z domova a také rafinované střihy, zajímavé barvy nebo vzory z naší nabídky.


Co bylo tím hlavním podnětem, že jste se rozhodla podnikat?

Od raného věku jsem chtěla vždy něco řídit, delegovat a měla tendenci organizovat. Jako malá holka jsem vždy kamarádky poučovala a moralizovala. Jednou ze zábavných her bylo vytvářet stresový scénář, že nám uletí letadlo na schůzku a že to je konec světa. Z tohoto dětského chování usuzuji, že tam se už budoval podnikatelský duch. V neposlední řadě pocházím z rodiny, kde nás rodiče učili hodnotám a píli. Od raného věku mě móda bavila a naplňovala, takže jsem ji nakonec začala studovat v zahraničí, jelikož se tenkrát módní obor v České republice nedal moc studovat, zejména po té obchodní stránce. Prvním impulzem, krátce po ukončení mých studií na anglické univerzitě, byla skutečnost, že se dostávalo do popředí módní e-commerce. Firmy Net-a-Porter a Asos prožívaly své prvotní úspěchy. Dle mého názoru většinou ty dobré nápady putují ze západu k nám a tak jsem zkusila prodávat britskou módu na internetu v Čechách. A firma byla na světě.


Které vlastnosti považujete pro podnikání za důležité?

Za nejklíčovější vlastnosti v podnikání pokládám vizi, vášeň a zaujetí pro věc. V neposlední řadě tah na branku, inovátorství a trpělivost. Podnikání může přinést svobodu, ale zároveň bere hodně času a někdy i dost stojí. S podnikáním se musíte neustále vzdělávat, učit novým věcem a mít schopnost se přizpůsobovat a to zejména teď v této nelehké pandemické době. I přesto, že se pohybuji v jiném sektoru, ráda sleduji biografie úspěšných lidí a jedna z dobrých frází je, kdy úspěšný investor Warren Buffett nabádá "neztrácejte fokus".

Jak vypadá Váš běžný den?

Snažím se svůj čas organizovat systematicky. Mám zadané určité úkony na dopoledne a těch se držím. Sama nejlépe funguji do oběda, kdy mám odpočatý mozek po kvalitním spánku, o který také zároveň dbám. Například e-mailovou komunikaci nechávám striktně na odpolední hodiny, abych si nevyčerpala koncentraci a kreativitu, kterou spíše věnuji plánování, strategii, reportingu, analytice dat a seznamu denních priorit, které za daný den musím zvládnout. Snažím se aktivity nebo úkony prioritizovat. Někdy vám do toho vlezou důležité schůzky, což celou systematičnost nabourá, ale networking považuji v podnikání za velmi důležitý. Sama věřím v tvrzení, že my jako sapiens (geniální bytosti) jsme dokázali přistát na Měsíci, vytvořit bombu, objevit penicilin a že jsme si navzájem nápomocní, inspirací a pohonným motorem. 

V druhé části dne se věnuji výběru produktů na web dle datové historie, plánování marketingových aktivit na příští dny, zadávání úkolů do procesního nástroje pro řízení týmu či konzultacím s týmem na daný projekt či problém. Každé pondělí se nám s týmem osvědčily pětiminutovky, což je prostor pro tým, na čem budou v týdnu pracovat včetně časové uzávěrky. Často také jezdím na různá školení jak v Čechách tak v zahraničí, ráda se dále rozvíjím a vzdělávám. Ještě se držím v mém běžném dni malé rutiny pro udržování duševní hygieny a to, že si neodpustím běh v přírodě, saunu a hot yogu.



Máte sama zkušenost i jako řadový zaměstnanec? V čem se podle vás podnikání liší?

Po universitě jsem pracovala 2,5 roku jako zaměstnanec v módní firmě s luxusní módou Burberry v Londýně, kde mě ubíjela rutinní práce u počítače od devíti do šesti. Pracovala jsem pod ředitelkou v nákupním oddělení pro všechny outlety v Evropě. Náplní práce byly zejména tabulky, kde jsem neměla možnost produkt ani vidět, pracovalo se jen se SKUs (Stock Keeping Unit, pozn. redakce). Vzrušujícím aspektem byly tenkrát pravidelné stand-ups s Angelou Ahrendts (bývalá CEO Burberry, dnes Senior Vice President Apple retail) a tenkrát s hlavním návrhářem Christopherem Bailey, kde nás informovali o dalších krocích včetně výsledků, jak se firmě daří. Dále nová integrace SAP systému, ale to už jsem měla rozhodnuto, že musím učinit další kariérní krok. Podnikání je zcela jiná rovina než zaměstnanecký poměr. V podnikání se spoléháte sami na sebe, musíte být extrémně disciplinovaní s fokusem, být vytrvalí a nesmíte se vzdávat. V podnikání pokrýváte téměř všechny oblasti a nic vlastně neumíte perfektně a spoléháte se na svůj tým. Vcítíte se spíše do role rádce, kdežto v zaměstnaneckém poměru většinou vynakládáte energii na jednu oblast, ve které můžete extrémně excelovat. Občas, pokud vám to pozice dovolí (ne vždy), můžete přijít domů s čistou hlavou, ale s podnikáním žijete 24/7. Je to takový sňatek.

Na podnikání mě naplňuje svobodná volba, můžete potkávat kohokoliv a kdykoliv, můžete být kreativní, zkusit ty nejbláznivější nápady, ale zároveň berete odpovědnost, jak za sebe, tak za celý tým. 

Co vás na podnikání nejvíc baví a naopak, co je nejtěžší?

Na podnikání mě naplňuje svobodná volba, můžete potkávat kohokoliv a kdykoliv, můžete být kreativní, zkusit ty nejbláznivější nápady, ale zároveň berete odpovědnost, jak za sebe, tak za celý tým. Domnívám se, že podnikání není pro každého, protože musíte mít zvýšený práh risku, protože ne vždy jdou věci podle plánu a musíte být připraveni například na zafinancování firmy, kdy to nejméně čekáte a třeba ne za ideálních podmínek z bank. Občas se dostáváte do pozice, kdy musíte učinit rozhodnutí, které nerezonuje s vašimi hodnotami, ale děláte to pro dobro firmy. Dalším aspektem je, že když se nedaří, tak musíte být ochotna utáhnout opasky a spadnout do spořícího módu, protože podnikání může být jednou dole a jednou nahoře.

Jaký byl zatím Váš největší podnikatelský úspěch?

Samotné budování vlastní firmy bez pomoci investora, zejména v internetovém boomu zahraniční konkurence. Spolupráce se zahraničními obrovskými e-commerce dodavateli a poctivé splácení úvěrů. Potkávání se s velice zajímavými lidmi z byznysu je pro mě velmi nabíjející a posouvá mě to dál. Tohle vše považuji momentálně za svůj podnikatelský úspěch. Párkrát se mi podařilo prožít momenty s velice váženými lidmi z velkého byznysu a světa, ale to je ta třešinka na dortu za tu dřinu.

Měla jste někdy okamžik, kdy jste s tím chtěla seknout?

Za poslední dobu skoro každý den. Díky náročné pandemické situaci, která snižuje nákupu schopnost zbytného zboží, čímž móda je, přináší v podnikání různé nálady. Nastolila jsem dev-com (ne doslova) scénář, když se vyhlásil stav nouze a učinili jsme s týmem nový firemní příměr. V takových situacích poznáte své nejlepší týmové hráče a já mohu potvrdit, že nás krize v tomto směru jen posílila. Momentálně pracuji na scénáři kvartálu Q4, kdy očekáváme začínající recesi a kdy nám již ekonomika v Covidu spadla o pár jednotek %. Razím rčení, co tě nezabije, to tě posílí, což potvrzuje, že jsem firmu začala budovat v roce 2008 v zahraničí, kdy tehdy začala monetární krize a pořád tu jsme.

Kde vidíte svou firmu za rok či za pět let?

Pevně doufám, že budeme nadále utužovat náš sortiment. Rádi bychom navyšovali naši zákaznickou databázi o spokojené a vracející se zákaznice. Věřím, že on-line prodej slibuje dobré zítřky a tak bych si velmi přála, aby Tamsin narostl o pár nových týmových členů, fungoval s ještě uhlazenějšími procesy a novými technologiemi a přicházel s krásnou nabídkou pro zákaznicemi milující naše módní kousky.

Máte nějaký podnikatelský sen, který byste si chtěla splnit?

Jsem doslova pohlcena módní e-commerce, moderními technologiemi a přicházejícími start-upy. Dokážu si představit, že bych chtěla proniknout více do investování v tomto sektoru včetně mentorování a třeba být jednou užitečná svými znalostmi a prospěšná společnosti.


Připravil CzechInvest, Regionální kancelář pro Pardubický kraj

Foto: archiv Lenky O'Neill

Rozhovor naší členky Lenky O'Neill vyšel v magazínu Podnikavá žena