Jak založit a vést e-shop

 Myšlenka je to lákavá. Vytvořit si e-shop, dát tam několik produktů a je vyděláno. Je to opravdu tak jednoduché? To si povíme v následujícím článku.

Logo Kávy do kapsy
Logo Kávy do kapsy

 V srpnu 2019 jsme založili e-shop Káva do kapsy. Než byl opravdu funkční, vedla k tomu dlouhá a strastiplná cesta, která nebyla úplně jednoduchá. Máme takzvaný jednoproduktový e-shop, doplněný o několik dalších produktů, které mají více méně druhotný význam. Našim hlavním produktem jsou jednorázové filtrační pytlíky, které jsou naplněné již namletou avšak čerstvou a velmi kvalitní kávou. A právě tyto filtrační sáčky se jmenují Káva do kapsy.

Pytlíky jsme objevili na svých cestách po Vietnamu a hned jsme si je zamilovali. Díky nim si můžete připravit kvalitní kávu kdykoliv a kdekoliv do 2 minut. Stačí k tomu hrnek a horká voda, kterou můžete mít třeba v termosce. Tolik k představení našeho produktu. Avšak než jsme zajistili vše od potřebného zázemí a vlastnoruční výroby až po funkční e-shop, stálo to velké úsilí a dost financí.

Postup přípravy Kávy do kapsy
Postup přípravy Kávy do kapsy

Produkt a analýza trhu

Podstatou všeho je samozřejmě kvalitní produkt, který má přidanou hodnotu, v jakémkoli slova smyslu. Musíte mít v něčem konkurenční výhodu, ať už je to nižší cena, lepší kvalita, rychlost dodání apod. Výsledný produkt se může skládat třeba i z více malých druhotných produktů, které v jednom setu řeší poptávku zákazníka. Možností je nespočet, ale měli byste nabízet něco, co druzí nemají a lidé to chtějí.

Nebo může být také možností mít naprosto stejný produkt jako někdo jiný, ale nabízet k němu daleko lepší doplňkové služby. Těmi může třeba být zákaznická podpora nebo dobrý marketing, který zajistí, že se právě o vašem produktu dozví více lidí než o tom konkurenčním.

Naše Káva do kapsy není na světě výjimečná. V Česku máme například jednu konkurenci, která má na první pohled úplně stejný produkt. Naše konkurenční výhoda je však taková, že při stejné ceně máme lepší kvalitu kávy. Kvalita kávy je dána hlavně její čerstvostí. A protože konkurence svoje pytlíky nechává vyrábět v cizině, musí je objednávat ve velkém množství. To znamená, že než vše prodá, tak to nějakou dobu trvá a právě káva, která není čerstvá, ztrácí svou kvalitu. U nás v Kávě do kapsy kávu pražíme minimálně 2x měsíčně a meleme ji těsně před objednávkou. Ryze český výrobek tvoříme ručně v Pardubicích.

A Nezapomeňte také na všechny legislativní náležitosti k produktu, například návod k použití v českém jazyce, atestace na zdravotní nezávadnost potravin, ověření, že produkt nemá patent nebo ochrannou známku a máte právo jej prodávat apod. U každého typu produktu je potřeba zajistit jiné legislativní opatření. Důkladně se proto poraďte s odborníky v daném oboru.

Kávu do kapsy připravíte jednoduše kdekoliv
Kávu do kapsy připravíte jednoduše kdekoliv

Prostor, pracovní síla a doplňky

Ve chvíli, kdy máte svůj produkt, věříte, že je v něčem lepší než jiné produkty a splňuje všechny náležitosti, je potřeba mít zařízené prostory, pracovní sílu a ostatní doplňkové věci.

Mít vyhovující prostory je velmi důležité. Věřte, že pokud plánujte veškerou činnost vykonávat u sebe doma, daleko se nedostanete. Samozřejmě, že když chcete produkt a jeho poptávku nejprve vyzkoušet, je možné na začátku nějakou chvíli pracovat z domu. Časem však bude nutností najít si správné prostory, které budou splňovat vaše požadavky.

U prostor opět nezapomínejte na jejich legislativní ověření, které probíhá přes stavební úřad. Jiná specifika mají skladovací prostory a jiná zase výrobní zařízení potravin. Zajistěte si projektanta, který vám navrhne opatření a vyřídí vše potřebné se stavebním úřadem.

S pracovní silou je to podobné. Pokud odbyt teprve testujete, nemůžete nabrat zaměstnance. Časem však bude úkonů tolik, že je nebudete sami stíhat. Pracovní síla je zásadní aspekt. Zákazník totiž vycítí, že činnost e-shopu nezvládáte a nebude se vracet, když nebude vše tak, jak je zvyklý u velkých e-shopů. Kdo bude balíky balit, vyřizovat objednávky, dotazy, vratky, expedovat, vyrábět, zajišťovat marketing, vývoj webu a produktů, objednávky balícího materiálu apod.? Počítejte s platem pro lidi, které budete potřebovat a raději obětujte zisk než nekvalitní přístup k zákazníkům, který může vést do záhuby.

Pouhé detaily mohou být důvodem, proč jste lepší než konkurence. Znáte to, když si objednáte zásilku a dojde vám neadekvátně zabalená? Nedávno nám přišla zásilka obálek, která byla zabalena v krabici od mikrovlnky. Působilo to divně a neprofesionálně. Je důležité dbát na kvalitní balení zásilek, aby vypadaly dobře a aby byla zásilka po cestě patřičně chráněna. Připojte k zásilce přání, přidejte malý dárek a uvidíte sami.

U nás v Kávě do kapsy výrazně dbáme na balení a detaily. Máme vlastní krabice, které jsou jednotné a potištěné logem. Ke každé zásilce připojujeme osobní věnování v podobě záložky do knížky, přidáváme pardubické perníčky a při objednávce nad 500 Kč si zákazník může vybrat ze čtyř možných dárků.

Na balení našich zásilek si dáváme záležet
Na balení našich zásilek si dáváme záležet

Tvorba e-shopu

V zásadě jsou dvě možnosti, jak si vytvořit e-shop. Buď využijete individuální řešení od programátorů, kteří vám vytvoří e-shop přímo na míru nebo využijete tzv. krabicové řešení od firem, které mají e-shopy již hotové a vy si je jen vyladíte podle svého uvážení.

U první varianty se připravte na velkou finanční zátěž. Vytvořit individuální e-shop může stát až statisíce. Zvažte, jestli to potřebujete. V některých případech může být právě individuální řešení konkurenční výhodou. To, že e-shop bude mít funkce, které konkurence nemá, může být právě ten detail, který vám zajistí výhodu. Avšak je důležité vědět, jestli na to máte finance a jestli ta investice za to stojí.

My v Kávě do kapsy jsme si zvolili krabicové řešení od Shoptetu. Vybrali jsme si šablonu, kterou jsme s programátorem pouze upravili k obrazu svému, přidali jsme produkty a bylo hotovo. Zní to jednoduše, ale jednoduché to nebylo. Vytvořit kvalitní grafiku, která zapadá do kontextu produktu, nám dalo zabrat. Avšak především obsah e-shopu je to, co dělá samotný web webem. U nás to znamenalo vytvořit stránky o výrobě, o nás, o postupu přípravy a úvodní stránku. Text je jedna věc a fotky či videa věc další. Pokud nebudete mít k dispozici profesionální fotky a videa, raději je na web nedávejte. Zajistěte si fotografa a nafoťte vše kvalitně a se smyslem. Ať už fotky produktů nebo fotky popisující vás, musí být ostré, barevně vyladěné a obsahově smysluplné.  

Marketing

Když už je web se vším všudy na světě a běží, musí se o něm lidé také dozvědět. Nestačí jej jen spustit a čekat, že bude zákazníky nalezen. Nyní vám oznámíme jednu nepříliš příznivou pravdu o e-shopovém trhu v Česku. V České republice je totiž jedno z nejvíce konkurenčních prostředí na světě. Na hlavu jedno obyvatele zde připadá nejvíce e-shopů. Celkem jich je přes 46 000. To znamená, že bez placené internetové reklamy neprodáte téměř nic.

Marketing na internetu je jedno velké a složité odvětví a sami se v něm vyznáte jen velice obtížně. Je nutné si zajistit reklamu především na sociálních sítích a na Google. Seznam v poslední době není již tak využívaný a tudíž ani my na něm neinzerujeme. Dalšími možností mohou být srovnávače jako Heureka, Zboží. a další.

Určitě navažte spolupráci s odborníkem, kterému přenechávejte každý měsíc finanční budget a neustále inzerujte a vyhodnocujte.  

Kreativita patří k marketingu Kávy do kapsy
Kreativita patří k marketingu Kávy do kapsy
Monika Brethová řídí Kávu do kapsy
Monika Brethová řídí Kávu do kapsy

Vedení e-shopu

Neusněte na vavřínech, když se dostanete do bodu, kdy máte funkční e-shop, který prodává. Práce s e-shopem nikdy nekončí. Zásadní je komunikace se zákazníky ať už po e-mailu, na sociálních sítích nebo po telefonu. Důležité je také udržení kvality produktů, kterou musíte neustále hlídat, především když objednáváte něco z ciziny, kde se kvalita může měnit. Rychlé dodání je také klíč k úspěchu. Váš pravidelný zákazník nemůže dostávat svoji objednávku později, než kdy dřív.

Neustále udržujte své služby na vysoké úrovni a zlepšujte je.

Vývoj do budoucna

Mějte směr a cíle, které plníte a určujte si cíle nové. Musíte se vyvíjet, zlepšovat e-shop, služby, produkty, marketing apod. Pokud se nebudete vyvíjet, budete se zhoršovat. Nelze zůstat stabilně v jednom bodě. Internetový svět jde neustále dopředu a vy s ním musíte udržovat krok.

U nás v Kávě do kapsy máme nyní následující cíle:

  1. Nabízet své služby na Mall.cz a na Alza.cz. Tito giganti vytvořili tzv. marketplace, kde můžou nabízet své produkty i další e-shopy.

  2. Dostat náš produkt do obchodů, dodávat velkoobchodně.

  3. Přeložit web do slovenského jazyka a expandovat do dalšího státu.

E-shopová branže je sice složitá, ale může přinést opravdu dobrý business.